Saturday, August 27, 2016

Ke-2

Assalamualaikum

Post kedua pada tahun 2016. Kekerapan mengintai blog semakin menurun. Sibuk.
Urusan rumah tangga....Urusan mendidik anak bangsa.......

27 Ogos 2016 - Genap 9 bulan berstatus 'Puan'.

Anak2 didik yang mengenali diri ini dengan panggilan 'Miss' pada 3 tahun  lepas berpendapat 'macam pelik je "puan"'..hahahaha

Anak2 di sekolah biasa memanggil aku Miss. Tahun ini, gelaran itu aku gugurkan...hanya 'Teacher Nadiah'.....Mereka belum biasa...Aku sudah tidak terasa muda....hahahaha....Walaupun ada rakan yang xpercaya dengan umur 29 ini.... *__*

Menggalas tanggungjawab sebagai isteri dan seorg guru di luar rumah bukan mudah. Permulaan dirasakan begitu penat diri ini. Terasa ingin menangis. Pergaduhan usah dicerita....Ada sahaja yang tidak kena....Bila isteri biasa dengan a+b=c...Suami pula biasa dengan a+b=d.....argghhhhh

Mujur diri ini jenis diam...Suami juga begitu...Diam dan fikir.....selepas beberapa jam, sepakat a+b=a+b.....hehehe

Kini, pergaduhan semakin berkurang. Urusan rumah tangga semakin tersusun. Masing2 tahu, di mana perlu letakkan baju kotor, bila perlu sediakan air minuman...hahahah

Pernah ditanya oleh si adik ipar....'Macam mana akak boleh ikut cakap abang?'...Aku senyum. Jawabku 'gaduh tu memang tak boleh elak masa awal2 kahwin, lama2 masing2 saling faham. Sentiasa ingt, itu suami. Selagi dia xsuruh buat benda yang melanggar agama, akak akn ikut dik'........Terus si adik ipar senyum....Mencari ilmu rumahtangga barangkali...hahahaha

Suamiku
Aku bukan Khadijah, Yang layak mendapat suami semulia Muhammad
Aku bukan Fatimah, Yang layak mendapat suami setabah Ali
Aku bukan Balqis, Yang layak mendapat suami sekaya dan berkuasa seperti Sulaiman
Aku bukan Zulaikha, Yang layak mendapat suami setampan dan teguh iman seperti Yusuf

Suamiku
Aku ingin menjadi seperti Khadijah, yang tidak lokek hartanya pada suami
Aku ingin menjadi Fatimah, yang setia dan sentiasa menyokong suami
Aku ingin menjadi seperti Balqis, yang cerdik akalnya membantu suami
Aku ingin menjadi seperti Zulaikha, yang setia mencintai suaminya

***MrsLot***





Thursday, May 12, 2016

Lamanya.....

Assalamualaikum

Mak aiiiii....dh setahun rupanya aku tak hiraukan rumah yang satu ni. Mujur tak ada benda yang menumpang...hihi
Setahun tinggalkan rumah ni. Status diri pun dah berubah....Dulu ayah yang bertanggungjawab, kini tanggungjawab tu dah pindah pada encik suami. Tak cukup duit mintak kt encik suami, nak g memana bagitau encik suami. 
Tapi Mak Ayah tetap dihati. Tanggungjawab pada mak ayah tetap sama, bulanan tetap dihulur, bertanya khabar hampir setiap hari. Tiada apa yang berubah. Komitmen menjenguk tiap bulan je yang berubah sikit. Kena ikut cuti encik Suami. Dulu, tiap bulan mesti balik. Mujur Mak Ayah faham. Lagipun Mak Ayah memang risau aku drive balik sorang-sorang. Dulu terpaksa sorang, sekarang dah berdua, Mak ayah suruh tunggu cuti suami.
Dulu lain, sekarang lain. Pengurusan masa tu penting. Dulu balik kerja, penat, terus naik katil. Kalau malas memang tak makan. Sekarng kena fikir makan semua tu. Bukan perut sendiri je, tapi perut encik suami. walaupun dia kata, kalau penat tak payah masak. Tapi tak sanggup plak nk biar dia berlapar, kan. So paling-paling ada la roti kat rumah ni.
Hahaha...apa la yang aku membebel pasal rumah tangga ni. Tak payah nk jadi kaunselor rumah tangga sangat...hehehe

Friday, May 8, 2015

Urusan dunia...

Assalamualaikum

Hmmm...dah lama aku tak menaip di blog ni. Blog syok sendiriku..hiihi
Tak lama lagi Ramadhan akan menjelang. Entah bagaimana ibadah ku nanti. Entah semakin bertambah atau berkurang. 
Entah kenapa, aku rasa ibadahku semakin lama semakin kurang kuantitinya...Kualitinya pula entah bagaimana.
Seringkali fardhu zohor dan asar didirikan dalam keadaan tergesa-gesa. Berkejar nak masuk kelas, berkejar kerana tinggalkan murid dalam kelas. 
Maghrib juga begitu, berkejar untuk tusyen malam pulak. 
Kadang-kadang aku terfikir jugak, adakah urusan dunia telah melalaikan aku??
Ya Allah......







Monday, September 8, 2014

Ungkapan Indah

Assalamulaikum
Terasa ingin berkongsi sesuatu. Sesuatu yang telah berjaya membuka mata dan hati aku tentang makna perpisahan. Dulu, bila sebut tentang perpisahan, yang aku terfikir adalah kita tak akan berjumpa lagi. Ya, itu betul. Aku juga terfikir, bila berpisah, seorang akan ke hulu seorang ke hilir. Bila berpisah, seorang akan ke utara, seorang akan ke selatan. Aku tak pernah terfikir tentang akhirat bila disebut perpisahan. Tapi kata2 ini telah membuka mata ku tentang makna sebenar perpisahan. 

" PERPISAHAN ITU BUKANLAH KERANA PERJALANAN YANG JAUH, ATAU KERANA DITINGGAL ORANG TERCINTA. BAHKAN KEMATIAN PUN BUKANLAH PERPISAHAN, SEBAB KITA PASTI AKAN BERTEMU DI AKHIRAT. PERPISAHAN ITU ADALAH JIKA SALAH SATU DIANTARA KITA DI SYURGA DAN YANG LAIN DI NERAKA . SEMOGA ALLAH SWT MENJADIKAN KITA SEMUA SEBAGAI PENGHUNI SYURGA"


Hakikatnya, perpisahan di dunia bukanlah sebenar-benar perpisahan......






Friday, July 18, 2014

MAS diduga lagi

Assalamualaikum

MH370 belum selesai, MAS diduga lagi dengan MH17 yg diberitakan terhempas di Ukraine. Ia dikatakan ditembak. Betul ke?? Masih dalam siasatan. Banyak nyawa yang terkorban. Aku pun tak berani nk sebarkan apa2 setakat ini. Tapi, berita ini memang mengejutkan. Selepas sahur tadi, sebelum solat subuh, kakak call. Pelik jugak kakak aku rajin call pagi2. Rupanya tetang berita ni.......Sabarlah wahai keluarga mangsa dan pihak MAS juga. Setiap kejadian telah ditetapkan olehNya....Ramadhan ini, hari ini, pagi ini kita masih bernafas....esok lusa entah bagaimana kehidupan kita.....di atas bumi atau di dalam bumi.....



Friday, July 11, 2014

Pray For Gaza

Assalamualaikum

Photo: Gaza dibedil berterusan tanpa henti oleh rejim Zionis sejak Isnin malam. Jumlah kematian dan kecederaan semakin meningkat.  Rumah-rumah dan bangunan sudah banyak yang musnah.

Atas rasa sikap bertanggungjawab, Aman Palestin telah melancarkan Tabung Kecemasan Gaza semalam dengan sasaran RM5 juta.

Adakah anda sanggup melabur jumlah yang besar untuk saham akhirat anda di sana kelak?

Ayuh berikan sumbangan anda sempena bulan Ramadhan ini melalui Aman Palestin. Usah bertangguh lagi kerana rejim Zionis tidak pernah menangguhkan hajat mereka memusnahkan bumi Gaza dan Palestin !!

----------

Akaun bank atas nama Aman Palestin Berhad ;

Bank Islam:12029010047880
Maybank:562263010787
CIMB: 8600460353
Bank Muamalat:12070005133717
RHB Bank:21245760004907
Bank Rakyat: 220806195922

(JOM SHARE KE SELURUH PELUSUK ALAM termasuk group whatsapp, telegram, wechat, etc)

SMS pun boleh.  Taip Palestin 1 3 5 atau 10 dan send ke 39111   

Israel mengganas lagi!!..Ya, ketika satu dunia sibuk menyaksikan perlawanan bola sepak, penduduk Gaza diserang israel. Apa tindakan kita sebagai saudara seagama?? Berdoa?? Menderma?? Ikut berjihad??...   Persoalan ini sering bermain dalam fikiran aku setiap kali terdengar atau terbaca tentang serangan israel terhadap umat Islam. 

Photo: Marilah kita bersama-sama menyumbang untuk saudara kita di Gaza yang sedang diserang oleh Zionis Yahudi. IKIMfm menyokong usaha Aman Palestin untuk mengumpulkan dana membantu umat Islam di Gaza.

Kadang2 aku geram bila membaca status2 di facebook. Bulan ramadhan ni, semua nk upload gambar makanan berbuka, makanan bersahur...Perlukah gambar2sebegitu???? Come on...upload lah sesuatu yang boleh di kongsi dan memberi manfaat kepada orang lain....upload la doa2 ke, berita2 tentang saudara seagama ke......
Bukan aku nk tunjuk bagus. maaf kalau ini sedikit poyo. Tapi kadang2 aku terfikir bahawa sebagai orang muda kita kena gunakan masa muda dan segala kemudahan dengan sebaiknya....Hari ni hari jumaat. Tak perlu la selfie gambar sendiri dan letak status 'Salam Jumaat'...Perlu ke diiringi dengan gambar sendiri tu????

Photo: The Palestinians are being bombarded with Israeli missiles.  

Please remember our brothers and sisters in your duas. May Allah protect, keep them out of harms way & grant them strength. Ameen

Wahai orang muda, peka lah dengan isu2 semasa. Bukan setakat peka dengan world cup, tapi peka lah dengan nasib saudara2 seagama kita yang ditindas. Jika tidak mampu menyumbangkan tenaga, cukup sekadar doa ketika selesai solat. Doakan keselamatan dan kemenangan umat Islam.

 

Monday, July 7, 2014

Bukan senang

Assalamualaikum
Dah lama tak menaip di sini....Dah lama jugak aku tak pedulikan blog sendiri ni....Lagipun dah lama aku tak 'blogwalking'...Jadi pada 9 Ramadhan yang mulia ni, pagi ni, rasa macam nk taip sesuatu. 
Tahun ni, tahun kedua aku di sekolah ni. Aku dapat mengajar kelas yang agak terkebelakang. Tambah pengalaman aku. Last year aku dapat kelas pertama dan kedua sahaja, jadi tak susah untuk aku menghabiskan sukatan pelajaran. Tapi tahun ni, aku rasa susah sikit nk cuba menghabiskan sukatan pelajaran. 
Setiap hari aku berfikir, macam mana nk mengajar budak2 ni dengan lebih berkesan. Mungkin cikgunya ini masih lemah dalam P&P yang berkesan...huhuhu
Bukan senang kan nak mengajar ni. Sabar perlu ditahap yang paling maksima. Kadang2 boleh hilang sabar dengan budak2 ni. Tapi aku tak la sampai naik tangan, hehe...Anak orang tu wei, mana aku berani. Berani membebel je....hihihi