Tuesday, October 2, 2012

Orang yang baik



Assalamualaikum
Sepanjang 25 tahun aku bernafas di atas muka Bumi Allah ini, baru kini kali pertama aku rasa sakitnya di khianati, di tikam dari belakang. Apa maksudnya tu? Dengan kata lainnya, kawan makan kawan. Sakitnya, sedihnya hanya Allah yang tahu. Sakit dan sedih kerana ditikam oleh kawan sendiri. Aku menangis, menangis dan menangis....
Kenapa aku menangis? Bukan aku yang sepatutnya menangis kerana bukan aku yang menikam. Ya, aku menangis kerana dia adalah kawan, sahabat aku sendiri. 
Ooopppppssss.....mungkin aku tak patut menggunakan perkataan 'sahabat' itu lagi. Terlalu istimewa bunyinya, cukup la sekadar aku gunakan perkataan 'kawan'. Lebih umum bunyinya kan....
Kita hanya manusia. Sekilas ikan di air, kita masih tak tahu jantan betina nya. Sebab ilmu kita terbatas. Begitu juga dalam menilai manusia. Luarannya nampak baik, bagus....Hakikatnya tegarnya hati mengkhianati kawan sendiri. 
Apabila berdepan dengan situasi begini, aku mula teringat kata-kata ayah dulu. JANGAN KATA SESEORANG ITU BAIK SELAGI DIA TIDAK BERPEGANG DENGAN ISLAM.....

1 comments:

~An-Nur~ said...

btul kata ayah tu...agama no 1...:-)

Post a Comment