Sunday, June 9, 2013

Saya dah besar...



Assalamualaikum

Memikirkan bahawa esok aku dh mula sekolah setelah bercuti sakan selama 2 minggu, tiba-tiba aku tersedar. Kenapa aku perlu ke sekolah esok? Aku ke sekolah untuk mencari rezeki untuk diri sendiri. Oh, aku dah besar rupanya, hihi..
Sekarang adalah masa untuk aku mencari duit sendiri. Dah tak boleh nk mintak kat ayah kalau tak ada duit. Sekarang adalah giliran aku pulak menghulur duit untuk mak dan ayah, walaupun mak dan ayah tak pernah minta. Atas rasa tanggungjawab sebagai anak, aku hulurkan jugak walaupun tak banyak.
Tiba-tiba aku mula nk mengimbas kenangan lalu..(cewah)..
Mula dari tadika aku mula belajar, walaupun hakikatnya aku mula belajar di rumah.
Kemudian aku melangkah ke alam sekolah rendah. Dari darjah 1 hingga aku darjah 6, aku belajar di sekolah yang sama, SK Toh Sajak. 
Kemudian aku melangkah pula ke alam sekolah menengah. Dari tingkatan 1 hingga tingkatan 5, aku bersekolah di SMK Dato' Kamaruddin.
Selesai tingkatan 5, aku melangkah kaki keluar dari daerah sendiri, aku ke KMPP. Dari Perak aku ke Penang. Homesick??? Ya ampunnnnnnnnnnnn, sangat teruk. Aku mengalami kejutan budaya. Bukan budaya sosial tau, tapi budaya belajar. Semua kuliah dalam Bahasa Inggeris. Mak ai, payahnya aku rasa!!..Tu antara kenangan pahit di KMPP.
Kemudian, aku melangkah ke alam universiti. Masih lagi di Penang, USM. Aku dapat kursus yang aku minta, Alhamdulillah. Walaupun pointer tak cemerlang sangat ketika zaman degree...hihi.
Habis alam universiti, aku menganggur sekejap (8 bulan tu sekejap ke,huhu). Kemudian dapat offer jadi guru ganti di sekolah menengah, 3 bulan.....Habis 3 bulan tu aku dapat lagi offer 'jawatan' yang sama di sekolah menengah yang lain. Alhamdulillah, rezeki aku tak putus-putus. 
Kemudian, aku dapat tawaran KPLI, nun jauh di Sabah. Ke Sabah pula aku terbang, menuju ke negeri di bawah bayu. Hampir setahun aku di Sabah. Walaupun tak lama, tapi banyak suka duka yang aku berjaya kumpul sepanjang berada di sana. Pergaulan menjadi semakin bebas, maksud aku pergaulan antara kaum. Aku mula mengenali kawan2 dari suku kaum Dusun, Rungus dan Iban.
Selesai di Sabah, aku menunggu-nunggu pula ke negeri mana aku akan di 'campak' kan..Oh, ke Selangor pula aku. Negeri yang tak pernah terlintas dalam kepala ni, ke selatan pula aku....
Rupa-rupanya, hidup aku memang tak berpisah langsung dengan sekolah a.k.a tempat belajar, kan. Dari aku kecil, aku belajar di sekolah. Sekarang aku dah besar, aku masih di sekolah, untuk mengajar. 
Psssss...Jangan aku berumah tangga di sekolah sudah la ye....:p...Sekarang aku dah 26 years old...Saya dh besar...:)



3 comments:

SyaZwani AzMuddiN said...

Teacher..saya pun dah besar hehe...(pssss..tapi kita tetap maintain comel kn hihihi) ^^V

hehe mn tau nnt awk jmp jodoh kt sekolah jgk :P

~An-Nur~ said...

hehe..syok baca sampai akhir...

tu la, sekolah sekolah n sekolah..:-)

Kalau berumah tangga kat sekolah jgn, tp dengan org sekolah tak pa.hihi

NadiaH NaDya said...

---> syazwani Azmuddin
Hehe...ketinggin kita tetap x bertambah
kan,haha

---> Kamilah
Sapa la yg ada kt skolah saya tu..hihi

Post a Comment