Saturday, June 9, 2012

Destinasi Cinta...



Assalamualaikum
Entah kenapa sejak akhir-akhir ni, hati ni menjadi kurang sensitif. Bukan sentitif a.k.a kecil hati yang aku maksudkan, tapi hati seolah-olah terasa gelap, hitam. Sebelum ni kalau aku ternampak apa-apa yang 'tak elok' berlaku di depan mata, hati ni cepat rasa marah. Lama-lama aku mula buat tak peduli dengan semua tu sebab hati ni rasa 'penat' dan nak ambil langkah tak nak jaga tepi kain orang lain. Dan inilah akibatnya. Rasa sensitif tu mulai hilang. Aku mula tak terasa apa-apa. Aduhai, bahayanya. Sebab apa? Sebabnya rasa peduli dan menjaga tepi kain orang tu perlu. Tapi biarlah bertempat, kena dengan ajaran agama kita. Supaya kita dapat mengamalkan amar maaruf nahi mungkar. Tapi aku bukan nk ceritakan tentang amar maaruf nahi mungkar kat sini. Terasa belum cukup ilmu untuk membicarakan soal itu, biarlah yang lebih arif mengulas tentang hal ni ye. 
Straight to the point, aku cuma terasa hati ni semakin hilang sensitif. Kenapa agak-agaknya? Hati ni mula terasa 'hitam' (aku yang rasa, sebab hati aku kan).... 

“Sesungguhnya dalam tubuh jasad anak Adam itu ada seketul daging bila baik nescaya baiklah seluruh anggota tubuhnya dan bila jahat ia nescaya jahatlah seluruh anggota tubuhnya. Ketahuilah! iaitulah Qalbu (hati).”

Aku mula berfikir tentang segala perbuatan aku, apa amalan aku. Kenapa 'rasa' tu telah hilang. Aku berfikir-fikir, mana aku nak dapatkan kembali 'rasa' tu. Aku mahukan 'rasa' tu kembali. 
Mungkinkah amalan aku semakin berkurangan (I guess so)? Mungkinkah pergaulan aku juga menjadi punca ( maybe)? Mungkinkah aku berteman dengan orang-orang yang tak sesuai dengan jiwa? 
Aku mahukan 'rasa' tu kembali....'Rasa' yang sukar untuk aku jelaskan kat sini. For those yang faham 'rasa' yang aku maksudkan, anda-anda semua mesti setuju kalau aku kata 'rasa' tu sangat indah kan. Aku cuba mencari 'rasa' yang pernah ada dalam hati ini, dan sekarang 'rasa' itu telah hilang. Aku MESTI cari balik 'rasa' tu. 
Tetiba teringat pulak lirik lagu "Destinasi cinta" dari Mestica, dan aku mula bersetuju dengan kata-kata dalam lirik tu.....


"Destinasi cinta yang ku cari
Sebenarnya terlalu hampir
Hanya kabur kerana dosa di dalam hati
Telah ku redah daerah cinta
Yang lahir dari wadah yang alpa
Tiada tenang ku temui
Hanya kecewa menyelubungi"














2 comments:

~An-Nur~ said...

iman naik dan turun..

jom sama-sama kita cari semula apa yg hilang tu..

sy sudi menemani nad melangkah..^__^

NadiaH NaDya said...

cik mila
i wish u r here with me...^__^

Post a Comment