Monday, October 7, 2013

Konvoi oh konvoi



Assalamualaikum

Aku pasti, ramai yang tau apa maksud konvoi tu kan. Seiring sejalan la, lebih kurang macam tu maksudnya. Siapa yang lambat kita tunggu. Siapa yang rasa dia tercepat, cuba2 la perlahankan kenderaan tu.
Aku cuma nak ceritakan pengalaman2 konvoi aku. Pengalaman pahit ye, bukan manis2. 

1. Rombongan meminang ke Kuala Kangsar. Aku sorang je perempuan yang bawa kereta. Yang lain lelaki. Kereta aku di tengah. Berdesup-desup kereta pemandu lelaki. No choice, aku pun kena berdesup jugak, takut hilang. Dah la aku tak tahu jalan. Akibat dari desupan itu, AKU KENA SAMAN di highway. Bukan aku je, semua kereta yang ikot rombongan kena saman. Fuh, melayang duit aku, RM150. Hmmm, nak cakap apa lagi kan. Bayo je la.......

2. Rombongan nak ziarah orang meninggal di Sikh, Kedah. Macam sebelumnya, aku je perempuan yang bawa kereta. Yang lain ada suami ye, harap maklum. Aku memang tau, sepupu2 aku ni semua juara lumba kereta. Aku pesan 'JANGAN LAJU2, TAK TAHU JALAN NI'...Dorang kata ok. Rupa-rupanya ok la sangat, berdesup-desup kereta dorang. Aku dah serik kena saman, melayang duit aku. So aku dah tak nak ikut desupan dorang tu. Aku biar je dorang laju. Biarlah aku sampai lambat pun, aku tak kisah. Lagipun aku bawa mak ayah dalam kereta. Insan-insan yang aku sayang, aku kena jaga. 

3. Rombongan cikgu-cikgu sekolah ke Summit-USJ, nak main bowling. Aku memang tak tau tempat tu kat mana. So terpaksa konvoi dengan cikgu-cikgu lelaki yang lain. Aku n Kak Noriah je pemandu perempuan. Ada jugak cikgu perempuan yang bawa kereta, tapi dorang pergi dulu, sebab tau jalan. Cikgu perempuan yang lain pergi dengan husband masing-masing. Oleh kerana aku dh memang ada pengalaman berkonvoi dengan lelaki ni, aku kena ambil langkah berjaga-jaga, kena cari alternatif lain. Mujur kereta aku ada GPS, Alhamdulillah. So, dari sekolah aku dah mula On GPS. Seperti yang aku duga, aku dgn Kak Noriah memang kehilangan kereta 2 lelaki di depan. Aku ok je, sebab dah standby GPS. Teringat Kak Noriah yang tak tau jalan menuju ke Summit, aku pun pintas kereta Kak Noriah dan hon dia. Isyarat minta dia ikut aku. Aku pun tak pasti sama ada yang lain tu tau tak apa maksud konvoi. Ke bagi dorang konvoi tu drift? Lumba siapa sampai dulu. Apa-apa pun, aku akhirnya selamat sampai ke Summit-USJ, Alhamdulillah....

0 comments:

Post a Comment