Thursday, October 10, 2013

Makanan Jiwaku



Assalamualaikum
Sejak petang semalam, jiwa aku terasa kosong. Bila cuba2 muhasabah diri, mungkin kerana jiwa ni dah kelaparan, kehausan. Jadi, ia perlu disuap dengan makanan dan minuman. 
Aku cuba berfikir, apa aku nak buat ye. So, cuba switch on TV, astro oasis, TVAlhijrah. Cuba tonton dan digest apa yang ditayangkan di situ. Masih terasa kosong. Mungkin sebab dah biasa tengok, dah imun. Kena cari santapan 'live' kot.
Kebetulan seorang cikgu sesi pagi minta aku tukar sesi dengan dia. Dia ke sesi petang, aku ke sesi pagi, untuk hari Khamis je. Mungkin dia ada hal, aku pun tak tanya banyak, setuju je. Lepas tu terasa macam malas je,hehe.... Tapi bila fikir2 balik, ah mungkin ada hikmahnya.
Nak jadi cerita, memang hari ni aku ke sesi pagi. Nak jadi cerita lagi, pelajar tahun 6 ada Program Reset Minda. Aku pun tak tahu apa agenda program. Aku masuk dalam dewan pun dah separuh program tu berjalan, tapi masih sempat dengar. Ustaz yang jadi penceramah. Ustaz sekolah aku jugak la, bukan ustaz jemputan dari luar. Antara isi yang disampaikan adalah tentang isu2 semasa. Isu Syiah, pergolakan di Syria, isu2 remaja. Ada jugak ustaz tayangkan video2. Terkesan jugak la di hati ni, walaupun aku bukan pelajar tahun 6, hehe..
Terasa jiwa ni seperti terisi kembali. Inilah hikmahnya aku ke sesi pagi hari ni. Alhamdulillah...Tak rugi aku setuju tukar waktu mengajar dengan cikgu tu walaupun mula2 hati terasa berat. Syukran ya ustaz atas pengisiannya....


Ustaz tengah bagi ceramah
Tekun betul pelajar lelaki dengar :)

0 comments:

Post a Comment