Sunday, January 19, 2014

Kerja Sebagai Satu Ibadah



Assalamualaikum


Wah, pagi2 Ahad ni terfeeling ustajah plak.hehehe
Just nk share, Khamis lepas aku ada LADAP. Ada penceramah dari YPEIM datang bagi talk di sekolah. Tajuknya 'Kerja Sebagai Satu Ibadah'....Macam mana kita nak jadikan kerja sebagai ibadah??..Bunyi macam senang kan...Meh kita check..

1. Niat yang ikhlas.
Sebelum mula kerja tu, niat kan dalam hati "sahaja aku bekerja kerana Allah"...InsyaAllah, apa yang kita nak lakukan, kita akan sentiasa ingat, ada yang memerhatikan kita. 

2. Pekerjaan itu tidak melanggar hukum-hukum Allah.
Pastikan pekerjaan kita tu halal. Tak ada unsur syubhah dalam pekerjaan. Semasa bekerja pulak, jangan la buat perkara2 yang Allah larang. Contohnya menipu.

3. Melaksanakan kerja dengan tekun dan amanah.
Perkara paling berat adalah amanah. Dah elok2 kerja kita tu halal, bekerja lah dengan tekun dan amanah. Buat kerja dengan bersungguh-sungguh. Jangan curi tulang, nanti gaji tak berkat, hehehe

4. Tidak meninggalkan ibadah asas dan segala perintah Allah.
Dah ada kerja yang halal, tekun buat kerja, tapi jangan sampai kita meninggalkan ibadah asas. Terutamanya solat. Jangan leka sangat bekerja, konon2 nak jadi pekerja contoh, tapi tinggalkan solat. Tak guna jugak tu kan. Kena jaga hubungan kita dengan Allah.

5. Bersyukur kepada Allah diatas segala kurnia dan nikmat-Nya.
Lastly, bersyukur la dengan apa yang kita dapat. Lebih atau kurang, itulah yang paling layak untuk kita.




0 comments:

Post a Comment