Monday, July 1, 2013

Kerana kita manusia.....



Assalamualaikum
Alhamdulillah...jerebu sudah berakhir. Rasa macam dh lama tak menulis a.k.a menaip kat sini. Tak la busy sangat, tapi macam tak ada rasa nk blogging.
Hmm...Nak cerita sesuatu. Sesuatu yang membuatkan aku terfikir. Nampak berbeza, tapi hakikatnya tetap sama.
2 minggu lepas, lepas solat zohor dengan Kak Ann, kami berdua pun 'touch-up' la muka sikit-sikit (woman are always like that, rite?,haha). Kak Ann dengan sunblocknya, almaklumla minggu latihan sukan, minggu berjemur. Aku? Aku dengan bedak compact je la. Malas nk ber'block' bagai. Simple person la kunun2 nya aku ni..hihi....
Bedak compact aku tu dah separuh pecah sebenarnya. Rasa macam pernah terjatuh, itulah hasilnya. Nak beli baru, time tu belum gaji lagi. So, bertahan la dengan apa yg ada. Kak Ann ternampak bedak aku tu. Aku pun bersuara, "tengok la ni Kak, nk beli kena tunggu gaji dulu"..Aku memang 'slamber' sikit dengan Kak Ann,hehe.... Kak Ann membalas "Sama la dengan Kak Ann. Kadang-Kadang sampai kena gumpil2 bedak tu, hahaha. Kak Ann ni duit tu ada, tapi masa tu yang tak ada nk pergi beli". Hmm, terbalik pula dengan aku ni, masa banyak tapi fulusnya yang kurang. 
Aku jadi terfikir. Orang tu ada duit, tapi tak ada masa. Orang tu ada masa, tapi tak ada duit. Orang tu ada duit ada pasangan hidup, tapi belum ada rezeki anak. Orang tu ada anak ramai, tapi kadang-kadang rezeki ringgitnya kurang. Orang tu ada rupa, tapi akhlaknya kurang elok. Orang tu akhlaknya sangat elok, tapi rupanya biasa-biasa sahaja. Orang tu ayahnya bergaji besar, tapi jarang ada di rumah. Situasi-situasi tu nampak berbeza kan, tapi hakikatnya sama. Semua serba kekurangan. Kerana kita manusia, tiada yang sempurna....


*image from google

2 comments:

~An-Nur~ said...

banyak terfikir tentang ni akhir2 nie...

NadiaH NaDya said...

sambil fikir2 tu kena snyum ye cik mila...supaya kekal awet muda gitu..hehe

Post a Comment