Friday, July 12, 2013

Menang Lagi...



Assalamualaikum
Petang semalam, di parking kereta, guru kebersihan beritahu aku
'Kelas Nadiah menang lagi kelas terbersih tau. Hadiah akak tak sempat nk bagi, kan hari Isnin hari tu kita tak ada perhimpunan. Kalau Nadiah nk gantung hadiah tu, nanti ambil kat tempat akak ye'...
Aku gembira mendengar berita tu. Dah dua kali sepanjang semester 2 persekolahan ni kelas aku menang untuk kelas terbersih. Aku bangga dengan anak-anak murid aku yang sentiasa rajin membersihkan kelas, walaupun dorang baru tahun 1. Semasa kali pertama menang untuk semester ni, cikgu-cikgu yang lain memuji murid-murid aku. Kata dorang walaupun baru Tahun 1, tapi pandai jaga kebersihan kelas berbanding tahun 3. Aku tersenyum, dalam hati merasa cukup bersyukur di berikan anak-anak sebegitu. Untuk kemenangan yang pertama, aku belanja dorang. Bukan belanja yang mahal-mahal pun. Aku cuma belikan coklat 'Cloud 9' sorang satu. Aku explain pada dorang, cikgu belanja coklat sebab awak rajin bersihkan kelas. Terpancar rasa gembira dari wajah dorang. 
Aku dapat agak, kalau aku masuk kelas petang nanti, dan aku beritahu anak-anak muridku bahawa dorang menang lagi untuk minggu lepas, mesti budak-budak tu seronok. Tapi tak dapat la cikgu nak belanja coklat lagi, puasa kan sekarang.
Sebut pasal puasa, aku bangga dengan dorang sebab hampir kesemuanya berpuasa. Hari pertama puasa, dorang nampak sangat penat. Apa yang aku tanya, sangat susah dorang nak jawab, dahaga katanya. Aku pun bagi la 'tips' kat budak-budak tu, kalau tak nak dahaga jangan cakap banyak, jangan sembang..Hehehe...

2 comments:

mila said...

tahniah murid2 kelas ...(apa ya namanya).hehe

sweet:budak2 letih puasa sekolah sesi petang. :)))

NadiaH NaDya said...

Cik Mila
kelas 1 rafflesia...
dah tak menang sepanjang Ramadhan ni. Agaknya budak2 tu penat kot nk bersihkan kelas, puasa kan..:)

Post a Comment