Monday, March 19, 2012

Pertolongan Allah



Assalamualaikum
Kisah 1

Masa mula-mula aku nk ke Sabah dulu, perasaan ni Allah saja yang tahu. Aku nampak je macam relax, tapi berat betul rasa hati ni nak tinggalkan rumah, fly sorang-sorang ke Sabah. Mula aku mencari-cari orang2 yang aku kenal di sana untuk minta tolong. Tetiba aku teringat kan kawan kakak aku, dia mengajar di Sabah, Kak Ummi. Aku pun terus contact dia. Dia kata dia boleh tunggu di airport, bermalam di rumah dia. Tapi dia tak dapat hantar ke IPG pada hari isnin. So aku kena naik teksi sendiri. Aduh, cuak rasa. Tapi aku setuju je dengan cadangan dia, I have no choice at that time. 

Tapi bila aku tiba di LCCT, baru nak check-in, aku jumpa dengan seorang perempuan. Destinasi dia sama dengan aku, KPLI J-qaf rupanya dia, ustazah mardziah a.k.a kak Mar. Lepas aku borak2 dengan dia, baru aku tau, dia nk terus ke IPG. Dia kata dia tak ada sesape kat Sabah. Oleh kerana kami menuju tempat yang sama, aku batalkan untuk ke rumah kak Ummi. Aku follow Kak Mar. Sekurang-kurangnya dia ada teman. Apa nk jadi lepas ni aku tawakal je....tu kata hati aku.
Bila jejak je kaki di bumi Sabah, kami berdua terus ambil teksi, menuju ke IPG. Sampai IPG, pejabat tutup. Almaklum la, hari ahad. Aduh, kami berdua pening, tak tau nk menuju ke mana. Pemandu teksi suggest kan kami menginap di rumah tumpangan, dia kata dia boleh hantar. Kami berdua masih lagi berfikir-fikir, dalam hati ni tak putus-putus berdoa. Last2 kami turun ja di IPG, cadangnya nk tidur je di surau. Kami pun keluar kan beg dari teksi, dengan bersusah-payahnya menapak ke surau. Tetiba ada dua orang lelaki menegur. Dorang cadangkan kami ke asrama perempuan, cz dia kata dia baru je hantar adik sepupu dia ke asrama tu. Dia terus contact adik sepupu dia. Aku dan kak Mar setuju. Tapi bila tengok bangunan asrama dari jauh,alamak! jauhnya. Dua orang lelaki tu macam paham apa yang kami fikir, dorang terus tawarkan nk hantar dgn kereta. Alhamdulillah....rupanya 2 org lelaki tu pun ustaz j-Qaf, tapi dah posting......So malam tu kami ada tempat untuk tidur....


Kisah 2

Semalam aku turun dari bas, di stesen bas shah alam. Aku terus cari teksi untuk balik ke rumah sewa. Aku memang maklum, susah nk dapat teksi untuk balik. Tapi apa pilihan yang aku ada? Nk mintak tolong kawan or housemate, aku dh segan. Dah banyak dorang tolong aku. Aku tawakal je cari teksi tu....Dalam hati aku berdoa mintak2 mudah segala urusan....Punyala lama aku tunggu teksi. Bukan sebab teksi tak ada, tapi pemandu teksi tu tak nak bawak aku ke rumah sewa. Cz rumah aku arah yang bertentangan. Kebanyakan teksi tak nak ambik penumpang ke tempat aku. Aku dh mula cuak, tak tahu nk mintak tlg dgn siapa. Tetiba ada sebuah teksi sampai, pakcik teksi tu berkopiah putih. Entah kenapa aku rasa pakcik ni sudi hantar aku. And finally, memang dia sudi hantar aku walaupun arah yang bertentangan. Alhamdulillah, Terima kasih byk2 pakcik.... . 


Moral of the story: Sentiasa yakin dengan pertolongan Allah.....

2 comments:

~An-Nur~ said...

hanya kpd allah org beriman bertawakkal

NadiaH NaDya said...

yap

Post a Comment