Sunday, May 6, 2012

Kehendak manusia



Assalamualaikum

Hari ni aku rasa sangat bosan. Melepak je kat rumah. Nak tengok tv, tV9 je yang betul-betul 'clear' kat rumah ni. Kalau petang tu, tak ada dah cerita lain, kartun3.... kalau aku ni budak-budak, tv9 tu memang dah jadi favourite channel aku dah. 
Aku call mak. Saja je aku call mak. Mak tanya, banyak ke beli buku semalam (i went to pesta buku yesterday)?... Aku jawab, ada la jugak. Kejap je pergi. Kalau lama2 kat sana memang lagi banyak la duit habis......Hehehe,ketawa mak aku...... Aku tanya mak lagi, mak, nak beli phone baru boleh?....ikut hang la, duit hang..... hehe, saja ja aku mintak kebenaran mak.....Tapi hakikatnya, aku nak bagitau mak yang aku teringin nk phone baru indirectly...hihi....
Kenapa nak beli phone baru? Biasa la, aku kan manusia biasa + perempuan. Bila ada duit sikit mula la teringin macam-macam. Eh, kenapa aku salahkan 'manusia biasa + perempuan' pulak?? Sebab manusia ni memang sinonim dengan nafsu dan kehendak. Tak pernah rasa cukup dengan apa yang ada..Kalau ada satu, nak dua. Bila dah ada dua, nak tiga... Betul tak?
Sabda Rasullullah s.a.w yang bermaksud ;
"Sekiranya manusia memiliki dua buah lembah harta sekalipun, nescaya mereka akan mencari lembah yang ketiga. Dan tidak dapat dipenuhi perut manusia melainkan tanah dan Allah menerima taubat orang yang bertaubat". (Riwayat Ahmad).
Tapi tu bukan bermaksud kita harus ikut je kehendak dan nafsu kita. Oh, mentang-mentang manusia memang dijadikan begitu sifatnya, jadi kita ikut je hati kita ye.... Jangan macam tu.... Lupa ke Allah juga berikan akal kepada kita supaya kita dapat berfikir. Bukan setakat akal, Allah juga berikan agama pada kita sebagai panduan supaya kita tidak sesat di dunia ni. 
Jadi, jangan salah kan sifat yang ada dalam diri kita jika diri sendiri tidak pandai menilai kebaikan dan keburukan.

2 comments:

~An-Nur~ said...

tunaikan hajat cik nadiah tu...

i.allah ada gunanya hphone baru tu nanti

untuk kebaikan/iktibar diri n org lain..

*bole snap gmbr utk iktibar n post kt cni*

NadiaH NaDya said...

i'ALLAH cik mila
mmg tu salah satu tujuan nk bli phone baru, nk snap gambar,
sejak2 trtinggal kamera kt kpg ni....

Post a Comment