Thursday, April 26, 2012

Tanah Besar China...



Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Semalam (hari rabu) aku di arahkan untuk batalkan semua kelas Pemulihan, hanya untuk 1 hari je. Sebab ramai cikgu kena hadir taklimat sempena pilihan raya (hanya Allah dan PM je tahu bila pilihan raya tu). So, aku kena ganti jadual cikgu-cikgu yang tak ada tu. Seperti biasa, SAYA YANG MENURUT PERINTAH (SYMP), ikut je la. Tapi aku lupa nk bagitau dengan cikgu2 yang lain, tak ada kelas pemulihan, jangan keluarkan budak waktu BM. 
Akibatnya, kesian budak2 Tahun 2. Setengah jam dorang tunggu aku di luar bilik pemulihan. Mujur si Venessh dapat cari aku. Aku pun apa lagi, terus berlari ke bilik pemulihan, panggil budak2 tu, bawa dorang masuk ke dalam kelas dorang balik. Tiba-tiba aku terperasan. Eh, kenapa ada budak perempuan, dah jadi 5 orang pulak budak-budak ni? Biasanya semua lelaki, n semuanya 4 orang je. Aku pun tanya, Siapa ni?...Dia tak pandai baca, cikgu....owh (aku mengangguk)....Aku pun ligat berfikir, rasanya aku tak diberitahu pun ada murid baru....
Sampai je kat kelas dorang, aku terus tanya Cikgu BM dorang. Cikgu tu jawab, Ni pelajar baru. Dari China. Apa pun dia tak tau.....Aduh, aku rasa macam nk garu je kepala yang tak gatal ni, DARI CHINA....Aku tanya lagi, Dia faham English tak?...Cikgu tu jawab, Tak....Adoi, aku telan air liur. Kalau dia faham English, senang la sikit aku nk bercakap dengan dia.... Cikgu cakap mandarin dia faham tak?, aku tanya lagi...Cikgu tu pun balas, Dia faham...Ooooo (aku mengangguk)....Cikgu tu kata lebih kurang macam ni, budak tu tak reti ABC, tak pandai baca BM. U kena ajar lah......(memang la, kat Tanah besar China nun mana ada subjek BM kt sekolah rendah, huhu..).
So petang tadi, aku mula mengajar dia. Susahnya nak berkomunikasi. Aku tanya semua dia angguk je. Alahai, kalau tak faham jangan la angguk. Bukannya cikgu nk marah pun. Aku nk suruh dia bawa buku tulis esok, terpaksa aku minta kawan sekelas dia translate kan apa yang aku cakap. Bila aku suruh dia baca ABC, boleh je dia baca. Cuma bunyi je yang lain dari kita orang Malaysia ni. H jadi HE, S jadi SI. Aku tak tahu la, sama ada memang di China sebutan macam tu, atau dia yang salah sebut. So aku ajar dia sebutan macam budak Malaysia. Alhamdulillah, senang dia ikut, terang hati budak ni. Mudah kerja aku..hehe..

Kata-kata dari seorang cikgu kepada aku : mengajar pemulihan adalah satu kerja yang mulia di tengah-tengah bandar ni...Hmmmm, mungkin dia jz nk bagi aku semangat je kot......


1 comments:

~An-Nur~ said...

"terang hati"..hehe

moga murid ni dapat adapt dgn bahasa n silibus kat cni.

Post a Comment