Tuesday, February 21, 2012

Apa agama mu..??



Assalamualaikum
Tujuan aku menceritakan situasi di bawah ini bukan utk menceritakan keburukan orang lain. Sekadar nak kongsi pengalaman.

Situasi 1
Semua murid dan guru sekolah aku perlu ke sekolah pada hari sabtu 2 minggu yang lepas, sebab ada sekolah ganti. Tapi P&P digantikan dengan aktiviti yang lain, jadi murid sesi petang perlu datang pada waktu pagi. Dorang ada aktiviti kat dewan. Then, waktu rehat, semua murid dapat makanan free, burger. Lepas aku tolong cikgu agihkan makanan tu, hati ni tergerak nak cari murid melayu tahun 2 yang aku ajar kelas dia, Effendy dan Izzat. Aku pun cari la, aku tak dapat cari Effendy, aku rasa dia tak datang. Fuhhh,selamat seorang. Then, aku cari Izzat. Oppssss, aku nampak dia tengah makan burger tu. Tujuan aku cari dorang sebab aku cuba nk bagitau, jangan makan burger tu. Tapi, dah terlambat. Izzat tengan makan burger tu. Hmmmm....apa lagi yang boleh aku buat???

Situasi 2
Baru terjadi hari ni, di sekolah, waktu zohor. Aku pergi ke bilik agama untuk solat. Kebetulan ada ustaz tengah mengajar dalam bilik tu, baru mula kelas. So aku terus menuju ke bilik kecik dalam bilik agama tu. Aku terdengar perbualan ustaz dengan murid tahun 1 (I guess).

Ustaz: ash hadu alla ila ha illallah... (menyanyi lagu Raihan).....

Lepas nyanyi ustaz tanya budak-budak tu

Ustaz: pernah dengar lagu ni??
murid tahun 1: tak....
ustaz: tak pernah???
murid tahun 1: tak....
ustaz: ok, siapa kat sini orang Islam? Angkat tangan...

Ada murid yang jawab, 'saya Islam', ada yang jawab 'ENTAH, TAK TAHU'...

ustaz: kita semua orang Islam. Orang Islam kena tau Rukun Iman, Rukun Islam......

Lepas tu ustaz meneruskan kelas dia....Kemudian ustaz ajar budak-budak tu mengucap 2 kalimah syahadah. Terkial-kial budak-budak tu ikut. Terpaksa ustaz ajar sikit-sikit n slow2. 
Aduh, sedihnya aku rasa. Seolah-olah kalimah tu sangat asing bagi budak-budak tu. Seolah-olah dorang memang tak pernah dengar sebelum ni. Bila ustaz tulis dalam bahasa Arab, dorang tak dapat baca. So, ustaz tulis pula dalam Rumi. 
Aku terfikir, pandai sembahyang ke budak2 ni, pandai mengaji ke dorang ni? Tapi kalau dah agama sendiri pun tak tahu, macam mana nk sembahyang n mengaji kan???????

Situasi 3
Lepas rehat, aku terus nak masuk kelas. Tiba-tiba cikgu Mack (orang Iban) pelawa aku sambil ketawa. 'Siti, tak mau ka nasi tu?'...hehehe, aku gelak je. Sebab aku tau dia bergurau, nasi tu orang Cina yang masak. Ada lebihan lagi dalam polistrin. Dia tau aku takkan ambik nasi tu, coz dia paham jugak sikit2 halal haram dalam Islam. Kemudian, ada sorang cikgu perempuan Cina tanya aku sekali lagi bila aku tolak pelawaan cikgu Mack. Cikgu perempuan tu kata, 'You tak mau ke?Nasi tu ada ayam je', lebih kurang macam tu la ayat dia...Hehehe...aku senyum dan jawab, 'Tak pe la cikgu'. Kemudian cikgu Mack menyampuk, 'Dia tak boleh makan tu. Walaupun ayam je, tapi kuali yang masak tu tak tau goreng apa lagi'.....Hehe, TQ cikgu Mack. Then aku follow belakang cikgu Mack, nak masuk kelas. Kemudian dia toleh belakang n cakap dengan aku macam ni....'Budak-budak Melayu sini, dorang makan je apa yang dijual di kantin tu. Kadang-kadang saya nampak dorang makan mee, saya kata 'awak tak boleh makan mee tu', tapi dorang makan juga, apa boleh buat'.....

Kesimpulan
Salah siapakah semua ini???

4 comments:

~An-Nur~ said...

sedihnya.......rasa berderau jugak darah ni...bukan sebab marah..sebab syg kat bdk islam tu...rasa menggeletar pun ada...
hop u do ur best there....

dakwah kita...ni lah medan kita..

NadiaH NaDya said...

sedih kan mila....sy pun xtau pe special skolah sjkc smpai mak ayah melayu cbuk nk anta kat c2....padahal sk pun bgs,sekolah agama lgi bgs

..hatiepalhijau.. said...

dah baca..sedih jugak :(..
tanggungjwb besar, pahala pun besar..
moga dipermudahkan..
moga selamat anak2 Islam kat sana..:(

NadiaH NaDya said...

mas
i'ALLAH.....

Post a Comment