Sunday, February 5, 2012

Kejadian semalam..



Assalamualaikum
Semalam, selepas menunaikan solat Maghrib, aku terdengar bunyi bising di luar rumah. Aduh, mengganggu ketenteraman awam betul. Dengan masih bertelekung aku menjenguk ke bawah di bahagian koridor menjemur pakaian. Rupa-rupanya ada seorang nyonya yang tak puas hati, sebab ada penghuni bahagian atas rumah aku membuang air ke bawah, dan terkena kepala nyonya tu. Mula-mula dia sangka hujan, tapi rupa-rupanya air kotor. Apalagi, marah la nyonya tu. Penghuni lain pun keluar dan menjenguk-jenguk, nak tahu apa yang berlaku. Dari perbualan nyonya tu dengan seorang penghuni lain, aku dapat tahu bahawa yang membuang air ke bawah tu adalah seorang Melayu. Kalau dah melayu tu, tidak syak lagi, memang Islam la dia. Melayu tu senyap je dalam rumah, didn't say 'sorry' at all. 
Sebagai seorang Melayu dan beragama Islam, aku malu dengan kejadian tu. Memang memalukan. Kerana nila setitik rosak susu sebelanga. Tidak ada salahnya kalau dia cakap 'maaf' dengan nyonya tu. Mungkin dia fikir, waktu Maghrib tu  tak ada orang yang lalu lalang di bawah, jadi dia pun buang air. Tapi kalau air tu dah terkena orang di bawah, dia harus mintak maaf. Tak kira lah terkena siapa pun, orang Melayu atau bukan Melayu, orang Islam atau bukan Islam.
Sebagai seorang Islam, kita harus cuba mencontohi akhlak Rasulullah. Baginda sentiasa berbuat baik, walaupun kepada orang bukan Islam sehingga mereka tertarik untuk memeluk Islam. 
Lepas tu mak aku call. Aku pun cerita lah kejadian tu. Ketawa mak aku. Mak kata "Baru hang tau macam mana rasa duk rumah flat. Sebelum ni duk rumah bawah ja,hehehe"...
P/S::Prinsip aku senang je, aku akan layan seseorang tu dengan baik selagi dia baik...~PEACE~ 

2 comments:

~An-Nur~ said...

hehehe....kata2 mak tu best.. LIKE!...

NadiaH NaDya said...

hehe...biasa la mak den tu...

Post a Comment