Wednesday, April 18, 2012

yi...e...san...1...2....3



Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Semalam, sebelum kelas pemulihan Matematik, tiba-tiba aku terfikir 'eh, bahasa apa aku kena guna utk mengajar kejap lagi?'.... Almaklumla, pelajar Tahun 2 dah tak guna dwibahasa, hanya satu bahasa saja, Bahasa Mandarin. Kalau kelas pemulihan BM ok lagi, aku boleh cakap dalam BM. Aku pun berinisiatif (inisiatif la sgt,huhu) belajar macam mana nk sebut nombor 1 - 10 dalam bahasa mandarin. Aku pun terus la menghafal sebelum kelas. (Dah lama tak buat kerja hafal-menghafal ni, lembap je rasa otak ni).
Tiba masa yang dinantikan, nasib baik seorang je pelajar pemulihan Matematik aku setakat ni. So aku pun suruh la dia mengira. Dia diam. Aku suruh lagi, dia tanya aku 'guna bahasa apa, cikgu?'...pelajar aku tu India. Aku tanya, 'Melayu U pandai ke?'...Dia pun mula mengira dalam BM.... satu, dua, tiga, enam,......
Aduh, dia tak pandai dalam BM. Nak suruh dia mengira dalam Bahasa Tamil, aku pulak yang tak reti,huhu... So aku terus cakap 'U mengira dalam cina la'....Alahai, tak betul jugak dia kira. Fuuuhhh...nasib baik aku dah menuntut ilmu nombor 1 - 10 dalam Mandarin sebelum mula kelas. So, dapat la aku ajar dia, tegur mana yang dia sebut tak betul...Nampaknya hari ni, aku kena sambung lagi belajar nombor... 11 - 20....tambah...tolak...

2 comments:

~An-Nur~ said...

huhu..

kalu cg mila yg masuk lg xreti 1 -10 dlm mandarin....

NadiaH NaDya said...

ckgu mila
nanti kalu dh blaja, kompem reti...hehe

Post a Comment