Wednesday, December 28, 2011

Jom solat subuh



Assalamualaikum

Syaitan melilit seseorang antara kalian dengan tiga lilitan ketika dia tidur. Dengan setiap lilitan syaitan membisikkan : ‘Nikmatilah malam yang panjang ini’. Apabila dia bangun lalu mengingati Allah, maka terlepaslah lilitan itu. Apabila dia berwuduk, lepaslah lilitan yang kedua. Kemudian apabila ia soalt, lepaslah lilitan ketiga, sehingga dia menjadi bersemangat. Tetapi kalau tidak, dia akan terbawa lembap dan malas.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Aku nak kongsi sikit tentang kelebihan solat subuh, karangan Ust Pahrol Mohamad Juoi. Ni aku ambil dari majalah Solusi, isu no.36. Aku beli majalah ni agak lewat, sebelum balik Perak. Time aku beli majalah ni, isu no.37 dah keluar. Time aku nak bayar tu, tuan punya kedai tanya aku, “isu 37 dh ada ke?”. Mungkin dia pelik kot tengok aku beli isu no 36, tak beli isu no. 37. Aku senyum dan geleng. Aku jawab “tak pe, saya nak yang ni”…. Aku tertarik dengan tajuk isu yang satu ni,  CAHAYA DALAM KEGELAPAN SUBUH…. Kalau ikutkan hati memang aku nak beli dua-dua isu tu, tapi duit tak cukup pulak (kat Sabah 12 ringgit senaskah). So aku terpaksa pilih yang betul-betul hati aku nak, isu no.36 jadi pilihan hati..hehe
Aku kongsikan secara ringkas saja ye, kalau nak yang panjang, kenalah beli majalah ni (promot Solusi sikit…:D).

Antara ganjaran bagi mereka yang mendirikan solat subuh:

1.       Waktu yang diagungkan Allah
Allah sangat mengagungkan waktu subuh dan tidak pernah bersumpah dalam Al-Quran dengan waktu solat kecuali solat subuh dan asar.
“Demi fajar, dan malam yang sepuluh (yang mempunyai kelebihan di sisi Allah).”
 (Surah al-Fajr 89:1-2)
“Dan dirikanlah pula solat subuh. Sesungguhnya solat subuh itu disaksikan oleh malaikat.”
(Surah al-Isra’ 17:78)

2.       Pahala beribadah satu malam penuh
Rasulullah telah bersabda,
“Sesiapa yang solat isyak berjemaah, maka seolah-olah dia telah solat separuh malam. Sesiapa yang solat subuh berjemaah, maka seolah-olah dia telah solat malam satu malam penuh.”
(Riwayat Ahmad, Muslim, dan Ibn Hibban)

3.       Berada dalam perlindungan Allah
Sabda Rasulullah yang bermaksud:
“Sesiapa yang menunaikan solat subuh, maka ia berda dalam jaminan (perlindungan) Allah. Maka jangan cuba-cuba membuat Allah membuktikan janji-Nya. Sesiapa yang membunuh orang yang menunaikan solat subuh, Allah akan menuntutnya sehingga Dia membenamkan mukanya ke dalam neraka.”
(Riwayat Muslim)

4.       Dikurniakan cahaya pada hari kiamat
Sabda Rasulullah yang bermaksud:
“Berikanlah khabar gembira kepada orang yang banyak berjalan dalam kegelapan menuju ke masjid dengan cahaya yang sangat terang pada hari kiamat.”
(Riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi)

5.       Dapat melihat wajah Allah
Imam al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Jarir bin Abdulllah yang berkata dengan maksudnya:
“Kami sedang bersama Rasulullah s.a.w ketika melihat bulan purnama. Beliau berkata: ‘Sungguh, kalian akan melihat Rab kalian sebagaimana kalian melihat bulan yang tidak terhalang dalam melihatnya. Apabila kalian mampu, jangan kalian menyerah dalam melakukan solat sebelum terbit matahari (subuh) dan solat sebelum terbenam matahari (asar), maka lakukanlah. “

Oleh itu, marilah kita sama-sama mendirikan solat subuh, dan solat-solat fardhu yang lain. Sesungguhnya solat itu kan tiang agama. Jika tidak solat runtuh la agama.


1 comments:

~An-Nur~ said...

solat subuh mmg bnyk kelebihan...begitu jugak solat sunat sbelum subuh....

Post a Comment