Sunday, December 25, 2011

Pesan ayah



Assalamualaikum
Hari ini aku berpeluang menjenguk-jenguk ke akaun facebook ku, setelah beberapa hari sibuk dengan macam-macam hal. Kebetulan hari ni 25 disember, bersamaan dengan hari krismas. Jadi ramai status kawan non-muslim aku (terutamanya yang beragama kristian) 'berbau' tentang krismas. Almaklumla, itu kan perayaan mereka. Aku hanya membaca tanpa perasaan status sebegitu. Nak komen??? Oh, tidak!!..Aku tak kan komen status begitu dengan komen yang begini "merry christmas ______". Kenapa?? Sebab itu kan perayaan agama mereka. Sebagai seorang Islam kita dilarang meraikan perayaan agama lain kan. Tapi aku pelik, ada orang yang dengan gembiranya menyambut perayaan seumpama itu. Dengan alasan, Malaysia ni ada pelbagai bangsa dan agama. 
Huh, aku jelek mendengar alasan yang sebegitu! Tapi aku tak nafikan, ada sesetengah orang yang tak tahu hukum menyambut perayaan seumpama itu. 
Aku masih ingat pesan ayah time aku kecil dulu. Lebih kurang macam ni, 
"kita tak boleh sambut hari krismas, berdosa".
Jadi aku, kakak dan adik yang tak tahu apa-apa ni tanya ayah balik
"kenapa?".
Ayah jawab
"sebab tu perayaan agama, bukan kaum. Kalau raya cina boleh la".
Ayah bagi jawapan yang ringkas je, sesuai dengan otak kami time tu,hehehe.
Sejak tu, tiap kali hari deepavali ke, hari wesak ke, tahun baru cina ke, dan raya apa-apa, aku mesti selidik dulu, tu perayaan agama ke perayaan kaum. 
Bila dah besar sikit, aku mula mencari kenapa kita sebagai orang Islam tak boleh sambut/raikan perayaan agama lain. Alhamdulillah, sekarang aku tahu kenapa.
Sampai hari ni, kalau tahun baru cina aku berani lah wish kat kawan-kawan non-muslim. Tapi kalau perayaan agama aku tak berani. Aku sentiasa ingat pesan ayah tu dan sebab-sebabnya.

"Barang siapa meniru sesuatu kaum maka dia adalah sebahagian daripada mereka"

"Jagalah Allah, Allah pasti menjaga mu"

2 comments:

~An-Nur~ said...

yup..
cakna dgn pesan ayah...

"Jagalah Allah, Allah pasti menjaga mu"

always touched....

NadiaH NaDya said...

hehe.....sy xtau knapa ayat tu selalu ada in my mind lately

Post a Comment