Thursday, January 5, 2012

Alam baru



Assalamualaikum
Sesi persekolahan 2012 dah bermula. Adik bongsu aku dah melangkah ke alam baru, alam sekolah menengah. Abg chik @ Kudin pun dah masuk prasekolah walaupun baru 5 tahun. Comel betul dia dengan pakaian prasekolah dia tu!!..hehe
Diam tak diam dh besar adik bongsu aku tu, dah 13 tahun. Aku tetap rasa dia kecik. Macam-macam pesanan aku bg kat dia sebelum pergi sekolah (ala-ala kakak mithali la pulak,hehe). Aku pesan:
'belajar elok-elok'
'jangan kawan dengan org tak tentu hala'
ah, macam-macam lagi. Entah-antah dia pun boring..haha.
Aku risau sebenarnya. Alam sekolah menengah dulu tak macam sekarang. Cabarannya lain. Perbezaan umur aku dengan adik bongsu aku pun agak jauh, lebih 10 tahun. Aku sangat risau dengan dia, risau kalau dia jauh dari pengawasan family. Sekarang dah ada macam-macam. Handphone, Facebook (yang paling famous), youtube, twitter n etc. Semua tu membuatkan dunia ni makin sempit, dunia tanpa sempadan. Pergaulan semakin bebas. Aku sentiasa risau dengan semua tu. 
Zaman aku dulu mana aku reti semua tu. Nak sentuh keyboard komputer pun takut,haha.....Time kelas komputer, serious takut bila nk belajar. Takut nak tekan button keyboard, takut lain pulak jadinya. Kalau diingat balik memang boleh gelak sorang-sorang..:p...
Budak-budak sekarang dah tak heran dengan semua ni, semua tu senang je untuk dorang. Kadang-kadang aku pun tak terkejar dengan semua tu. Setakat akaun FB tu aku ada la. Twitter dan lain-lain aku memang tak ada. Aku tak rasa aku ada keperluan untuk yang lain-lain tu.
Let's imagine the world after 10 years...Mesti cabarannya lagi besar. Kadang-kadang aku terfikir, mesti susah nk mendidik generasi akan datang dengan dunia yang semakin mencabar. Tapi ia takkan susah jika kita terapkan agama dalam jiwa mereka kan. Jadi peranan ibu bapa n guru-guru sangat penting.(macam buat karangan pulak ayat last tu...:p)

0 comments:

Post a Comment